Kaouther Ben Hania (1977) is een Tunesische filmmaker en scenarioschrijver die bekend staat om haar aangrijpende verhalen. De regisseur gebruikt haar films om sociale kwesties en politieke problemen aan de kaak te stellen.
Op jonge leeftijd ontwikkelde Kaouther een passie voor kunst en film. Ze studeerde regie aan de Tunesische Nationale Film- en Televisieschool en behaalde een Masterdiploma in Parijs.
Kaouther is niet bang om controversiële onderwerpen aan te snijden en gebruikt haar films als krachtig medium om een boodschap over te brengen. Haar werk belicht vaak de onderdrukking van vrouwen, ongelijkheid en de strijd voor vrijheid en mensenrechten.
Haar tweede speelfilm CHALLAT OF TUNIS uit 2013 viel op door de mengeling van fictie en documentaire en toont de impact van geweld op vrouwen in Tunesië. De film versterkte het imago van Ben Hania als een gedurfde en innovatieve filmmaker.
Het spelen met feit en fictie en de vorm die dat kan nemen, blijven we terugzien in het werk van Kaouther.
In 2017 brak Ben Hania internationaal door met haar film LA BELLE ET LA MEUTE (BEAUTY AND THE DOGS). Deze film, gebaseerd op waargebeurde feiten, vertelt het aangrijpende verhaal van een jonge vrouw die slachtoffer wordt van seksueel geweld en haar strijd voor gerechtigheid. De film werd geselecteerd voor de sectie Un Certain Regard in Cannes en ontving lovende kritieken van zowel critici als publiek.
Beauty and the Dogs gaat over verandering. Onder het vorige regime hadden de politieagenten van dit verhaal zichzelf direct kunnen vrijwaren van schuld. Nu zijn ze bang, want ze weten dat ze uiteindelijk verantwoording moeten afleggen. Ze moeten niet alleen de processen en de wetten, maar ook de mensen die ze dienen leren respecteren. De verandering is er dus al. Filmkrant
Haar volgende fictiefilm THE MAN WHO SOLD HIS SKIN uit 2020 werd genomineerd voor een Oscar in de categorie Beste Internationale Film. In de film biedt een kunstenaar aan Sam de mogelijkheid naar Europa te reizen door zijn rug beschikbaar te stellen als canvas. Sam groeit uit tot een levend kunstwerk dat miljoenen waard is op de kunstmarkt. De film, met een prominente rol voor de Belgische acteur Koen De Bouw en gebaseerd op werk van de Belgische kunstenaar Wim Delvoye, onderzoekt de link tussen migratie en de kunstwereld.
Ik probeerde het te benaderen alsof ik een muziekstuk aan het componeren was. Daarin hanteer je ook niet steeds dezelfde toon: het ene moment is dramatisch, het volgende weer ingetogen of juist speels. Toch zit er een constante in het ritme en de terugkerende melodieën. Zoiets geldt ook voor het leven zelf: in jouw leven vorm jij de rode draad, maar die slingert wel alle kanten op. Ik houd ervan als een film daar iets van weerspiegelt – van de complexiteit en absurditeit van het leven. VPRO
In 2023 won Kaouther de L’Oeuil d’Or (Prijs voor Beste Documentaire) op het Filmfestival van Cannes voor FOUR DAUGHTERS. Opnieuw een film die zweeft tussen fictie en documentaire. Een intieme vertelling vol hoop, verzet en verdriet over botsende werelden en wat het is om moeder of zus te zijn. De regisseur vertelt het verhaal van de verdwijning van Olfa’s dochters samen met Olfa, haar twee overgebleven dochters en professionele acteurs. De film won de Jury Prijs op het Brussels International Film Festival en is genomineerd voor een Oscar als Beste Documentaire.
When you enter into people’s lives, you never go out. They become family because you shared so many intense things. It’s not like doing fiction, where everybody moves on to play another part. This is their reality, so I knew from the beginning that I’m entering their life and I’m not going outside once we’ve done the movie. HollywoodReporter
Met haar meeslepende verhalen en visueel provocerende stijl blijft Kaouther Ben Hania het publiek verrassen en confronteren.
FOUR DAUGHTERS is de nieuwe film van Oscar genomineerd regisseur Kaouther Ben Hania (THE MAN WHO SOLD HIS SKIN, BEAUTY AND THE DOGS). Het is een unieke en aangrijpende film die zweeft tussen documentaire en fictie. Olfa is de moeder van vier meisjes. Op een dag verdwijnen haar twee oudste dochters. Regisseur Kaouther Ben Hania vertelt het verhaal van de verdwijning samen met Olfa, haar twee overgebleven dochters en professionele acteurs. Een intieme vertelling vol hoop, verzet en verdriet over botsende werelden en wat het is om moeder of zus te zijn. FOUR DAUGHTERS werd geselecteerd voor de competitie van het Filmfestival van Cannes waar de film de Prijs voor Beste Documentaire en de Positive Cinema Award won. Zowel Olfa, haar dochters als de actrices nemen je mee in de leefwereld van de familie en laten je op het einde verstomd achter.
Sam Ali is een jonge Syriër, gevoelig en impulsief, die naar Libanon vlucht weg van de oorlog. Om verder naar Europa te kunnen reizen en met de liefde van zijn leven samen te kunnen zijn, accepteert hij zijn rug te laten tatoeëren door één van de meeste besproken hedendaagse kunstenaars ter wereld. Met een lichaam getransformeerd in een prestigieus kunstwerk, zal Sam ondervinden dat deze beslissing alles behalve vrijheid betekent.
Tijdens een studentenfeest ontmoet Mariam, een jonge vrouw uit Tunesië, de mysterieuze Youssef. Als ze samen het feest verlaten, begint er een lange nacht waarin Mariam zal moeten vechten voor haar rechten en waardigheid in een corrupt systeem.